سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! نگریستن به رخسار تو شوق دیدارت را از تو درخواست می کنم . [فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
حجاب ، حجةالاسلام علیرضا پناهیان ، خانواده اسلامی ، دور هم جمع شویم ، دینداری خردمندانه ، رشد جمعیت ، روانشناسان ، روم باستان ، زنا با محارم ، سارکات ، سرماخوردگی ، سوهارت ، سیاست تازه افزایش جمعیت در ایران ، شبرا ، شعارکاهش جمعیت ، طرح خود اشتغالی بومی شرکت رهنما نماد گستر دوران ، عبرت ، علاج واقعه ، عوامل بی حجابی ، فرهنگ غربی ، فرهنگی ، فساد و فحشاء ، مصطفی بخشی ، معجزه عسل ، مواد مخدر کاملا ایرانی ، نظریه کاهش جمعیت یک طرح استعماری دشمنان اسلام ، نقش دین در سلامت جامعه ، واقعیت تا فریب ، والنتاین ، کتاب ،پایان طبیعت به نویسندگی بیل مک کین به ترجمه مهدی عباس زاده ، کشیشی ، کمونیست ها ، From your Valentine ، Valentine ، آرایش کردن یا نکردن ، آموزش و پرورش ، آنفلوآنزای نوع A ، ازدواج با محارم ، استعمارگران هلند ، افراد مبتلا به ویتیلیگو ، اقتصادی ، امام علی ( ع ) ، این ماده سه الی چهر برابر قوی تر از مواد مخدر مشابه ، بدحجابی؛ آثار و تبعات ، بی‌بندوباری ، بیماران عزیز ویتیلیگو ، پائین آمدن سن آرایش ، پوشش های سنتی ، جامعه دینی ، جناب دکتر احمدی نژاد ، جنبش اسلامی ، جهان عرب ، جوانان ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :8
کل بازدید :70724
تعداد کل یاداشته ها : 35
103/2/29
8:4 ص

کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به vitiligo
چکیده:
برص یک بیماری پوستی مهم است که تأثیر عمده ای بر کیفیت زندگی بیماران دارد . طبیعت بیماری های مزمن ، درمان طولانی مدت ، عدم درمان یکنواخت موثر و البته غیر قابل پیش بینی بیماری معمولا بسیار برای بیماران مبتلا به
vitiligo سنگین است. داشتن شناخت روانشناختی از این بیماری به بهبود کیفیت آن  در زندگی و برای به دست آوردن پاسخ به درمان اجتناب ناپذیر است.

دهه گذشته شاهد رشد روزافزون در اثر بیماری پوستی  ویتیلیگو و ایجاد بیماری های مختلف روانی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به این بیماری است. داشتن پوست سالم و طبیعی برای انسان باعث سلامتی جسمی و روحی  ضروری است. پوست بزرگترین عضو بدن و بیشترناحیه قابل رویت بدن انسان است. بنابراین هر گونه نقص در پوست آشکار شود تماشاگررا تحت تاثیر می گذارد و در نتیجه فرد را عمیقا تحت تاثیر قرارمیدهد.
در هند و شاید در جای دیگر نیز مردان ، زنان و کودکان را با چهره vitiligo شدید روانی و مشکلات اجتماعی می بینیم و ازاین حاد تر است در مورد زنان جوان و کودکان میباشد. اولین نخست وزیر هند ، جواهر لعل نهرو پاسیفیک vitiligo به عنوان یکی از سه مشکل عمده پزشکی هند دو دیگر بودن جذام و مالاریا بوده اند. vitiligo در هند که معمولا به عنوان leucoderma شناخته میشود متاسفانه با بعضی از باورهای دینی همراه است. در برخی از متون مذهبی هند که در آن تناسخ اعتقاد بر این است ، گفته می شود فردی که "گورو Droh" در زندگی قبلی خود را از vitiligo رنج می برد در این زندگی هم از این بیماری رنج می برند. مشکل بیماران vitiligo در هند را از مشکلات اجتماعی در کشورهای دیگر بیشتر است. وبه طور جدی در میان زنان و دختران جوان هم که ازدواج نکرده اند دیده می شود. زن جوان که به بیماری vitiligo دچار است شانس کمی در ازدواج دارد. اگر هم ازدواج کند با دانستن دارا بودن دختر جوان به این بیماری طلاق داده می شوند.
بیماری ویتیلیگو تاثیر مستقسم بر روی کیفیت زندگی بیماران دارد . تغییر ظاهر پوست یا هر گونه دگرگونی در پوست می تواند عواقب روانی به همراه داشته باشد. بسیاری از بیماران vitiligo احساس اضطراب و سر خوردگی می کنند . این بیماری به گونه ای است که  ممکن است منجر به افسردگی شود . بیشتر بیماران vitiligo احساس خجالت کرده ، که می تواند به عزت نفس پایین و انزوای اجتماعی منجر شود . این بیماری در نوجوانان باعث خشم ، وکم حوصلگی فرد بیمار می شود البته این رفتار برای این سنینطبیعی است ولی این بیماری باعث تشدید این رفتار می شود.از تبعات منفی این بیماری در جوانان ایجاد افسردگی ناشی از بیماری ویتیلیگو است ، که اگر به این جوانان توجه نشود افسردگی آنان به افسردگی شدید تبدیل شده و احتمال خودکشی را در این بیماران افزایش می دهد.
اغلب بیماران ویتیلیگو به دلیل ضررهای زمانی و مادی که اغلب در بیمارستان ها و ملاقات با پزشک معالج صرف می شود رنج می برد.
ضایعات بیماری ویتیلیگو که یک نوع نقص در پوست ایجاد کرده و زیبایی بیماری را کاهش می دهد باعث از دست دادن شانس فرد برای به دست آوردن شغل می شود، شرایط فرد بیمار به گونه ای است که شغل های محدودی برای او وجود دارد بخصوص اگر بیمار دارای ضایعات پوستی زیادی باشد.
آغازبیماری در دوران کودکی بدترین زمان بیماری است زیرا به یک واقعه آسیب زا قابل توجه روانی
تبدیل می شود که اثرات دراز مدت در خود شخص تا آخر عمر به جا می گذارد و غزت فرد را کاهش می دهد.استفاده از یک مشاور روانی برای بیماران ویتیلیگو الزامی است و باعث بالا بردن اعتماد به نفس و کیفیت زندگی این افراد می شود که به تبعه آن به بهبودی بهتر و سریعتر بیمار کمک می کند.
نتیجه :
برص اثر عمیقی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری دارد، زیرا این بیماری به گونه ای است که بر روح و روان فرد تاثیر بسزایی دارد و این تفاوت عمده این بیماری با بیماری های دیگر است.
علاوه بر درمان دارویی و بالینی ، مشاوره روانی هم نقش کلیدی در این بیماری دارد. ملاقات افرادی
که به این بیماری مبتلا هستند ، روحیه آنها را بالا برده و حس تنهایی را از آنها دور می کند.
در نهایت با آرزوی شفای عاجل این بیماران و کشف درمان قطعی این بیماری شما را به خدای بزرگ می سپارم.

 
                با تشکر م.م.ج